Onze kijk op AI: hoe staat de mens centraal in de wereld van nieuwe mogelijkheden?

Erik Krois, 17 december 2023
Een jaar geleden, in november 2022, stond de wereld op z’n kop met de introductie van ChatGPT bij het grote publiek. Ineens was AI (kunstmatige intelligentie) niet meer iets van de whizzkids, maar kwam het ook binnen het bereik van de ‘gewone burger’. Bij Mixit nemen we de technologische ontwikkelingen op het gebied van AI uiterst serieus. Daarbij kijken wij vanuit het perspectief van de mens: wat kan AI toevoegen in het dagelijks werk? En nog belangrijker: wat hebben collega’s nodig om het te omarmen en er hun voordeel mee te doen?

De beloftes van de kunstmatige intelligentie zijn enorm. Het ene voorbeeld overtreft het andere als het gaat om slimmigheden die AI kan voortbrengen. En toegegeven: deze zijn ook spectaculair. Zeker als je daarin meeneemt hoe bereikbaar deze mogelijkheden inmiddels zijn. Toch zien we dit fenomeen in ons werk steeds terugkomen: verblind door de geweldige potentie van de techniek, vergeten we dat het resultaat er alleen maar komt als mensen het op de juiste manier willen en kunnen toepassen. De belofte van de techniek is nog niet het resultaat dat je daadwerkelijk haalt als je het geïmplementeerd hebt. Daarom focussen we ons op de mens. Met de mens centraal kijken we wat ervoor nodig is om succesvol te zijn, in dit geval met het integreren van AI in ons dagelijks werk.

Onderzoek van oktober 2023 van de Harvard Business School laat zien dat het gebruik van AI in kennisberoepen enorm effectief is. Consultants die in opdrachten gebruik mochten maken van AI (in het onderzoek was dit ChatGPT 4), scoorden significant beter dan de controlegroep die geen toegang had tot ChatGPT. De consultants scoorden helemaal hoog als zij naast het gebruik van ChatGPT 4 werden ondersteund met ‘prompts’: tips om slimme vragen en opdrachten in te voeren. De resultaten van het onderzoek steunen ons in onze overtuiging dat gebruik van AI voor ons werk ontzettend belangrijk wordt en grote voordelen kan opleveren. Dat bekijken we niet alleen vanuit onze eigen output. Ook onze klanten zullen steeds meer met AI gaan werken. Het is belangrijk dat wij hen daarin goed kunnen ondersteunen en aanvullen.

Mens centraal

Terug naar ons team. Wat doen wij om AI te integreren in ons werk? Allereerst moet je weten dat onze ruim 30 consultants aardig van elkaar verschillen in hun affiniteit met AI. Voor ons is het belangrijk om die consultants te helpen, die het verst afstaan van de nieuwe technologie. Dat doen we door het onderwerp regelmatig aan te raken in onze maandelijkse teambijeenkomsten. In december hebben we bijvoorbeeld een hackaton georganiseerd voor de hele groep, waarin we 4 uur hadden gereserveerd om te werken en spelen met ChatGPT, aan de hand van een paar opdrachten. Daarnaast delen we geregeld specifieke prompts in ons online kenniskanaal, waarmee collega’s hun werk beter, slimmer, sneller en makkelijker kunnen maken.

Pexels matheus bertelli 16094048

Zelf gebruik ik ChatGPT bijvoorbeeld om het ‘blanc canvas syndroom’ te doorbreken, het gevreesde schrijversblok. In mijn prompt geef ik aan waar ik over wil schrijven, via welk kanaal, met welk doel en wie de ontvanger is. ChatGPT komt dan met een eerste concept, dat ik gebruik als basis om zelf verder uit te werken. Ik bespaar hier veel tijd en frustratie mee. Daarnaast gebruik ik ChatGPT voor o.a. creatieve invullingen, bijvoorbeeld laatst toen ik een workshop hield en op zoek was naar leuke introductievragen waarmee mensen elkaar beter konden leren kennen. Ik zie ChatGPT als een virtuele sparringpartner of maatje met wie ik samenwerk om de kwaliteit van mijn output te verbeteren en de snelheid te verhogen.

MixitGPT

Omdat ik me erg interesseer voor de mogelijkheden op het gebied van kunstmatige intelligentie, heb ik voor Mixit ook een eigen MixitGPT ontwikkeld, samen met 2 juniors. Deze zijn we nu aan het testen. We vragen bijvoorbeeld nieuwe consultants om de MixitGPT te gebruiken bij vragen die zij graag beantwoord zien over hun nieuwe werk. Wat we willen bereiken is dat het onboarding proces prettiger en efficiënter verloopt met de MixitGPT als aanvullend gereedschap.

Pexels airam datoon 15940006

Het voordeel is ook, dat nieuwe medewerkers vanaf hun eerste dag leren werken met ChatGPT. Dat is uiteindelijk waar we naartoe willen: dat het werken met ChatGPT (of met vergelijkbare taalmodellen) gemeengoed wordt. Dat je het integreert in je dagelijkse werkzaamheden. Door het steeds een beetje aan te raken en het vanuit een menselijk perspectief te benaderen, vertrouwen we erop dat uiteindelijk iedereen de mogelijkheden ervan inziet en omarmt. De basisvraag die we elkaar daarin continu moeten stellen is: ‘Wat heb je nodig om ChatGPT in je werk te gaan gebruiken?’ Door ervaringen te delen, stimuleren en helpen we elkaar. Als we het goed doen, ligt er een wereld vol mogelijkheden voor ons.

Erik is Employee Experience en Digital Workplace Consultant bij Mixit. Eind 2017 maakte hij bij PostNL deel uit van het projectteam gericht op de ontwikkeling van AI en robotics. Daar heeft hij zijn affiniteit met kunstmatige intelligentie ontwikkeld.

Erik Krois
Wil je meer weten over onze AI-aanpak, neem dan contact op met Erik.
Contact

Kennismaken, ontdekken hoe je meer kan bereiken met een betere Employee Experience of heb je een vraag? Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op!

Liever direct bellen?

+31 10 519 2660