Zelfverzekerd een webinar in

Onze collega Corine gaf al meerdere webinars. Lees in deze blog haar terugblik, bevindingen en tips over het organiseren van een webinar.

Na vier à vijf weken thuiswerken kampt werkend Nederland nog altijd met ongelooflijk veel vragen. Mixit helpt, in deze tijd, graag om deze vraagtekens weg te nemen. Een van de manieren waarop we proberen te helpen, is het organiseren van webinars. Aan de hand van verschillende onderwerpen die juist in deze tijd kunnen helpen bij de productiviteit van het werken, vertelt Corine over haar werkwijze in aanloop naar en tijdens zo'n webinar.

In samenwerking met Frankwatching organiseerde onze collega, Corine Ahlrichs, een webinar in het teken van het organiseren van je digitale werkomgeving. Er waren maar liefst 109 mensen die deelnamen aan het webinar.

“Dit is voor Mixit het eerste webinar van zo’n formaat. We kunnen spreken van een succes.”

Een week eerder gaf ze nog een webinar voor veertig personen, maar dit waren er ineens bijna drie keer zoveel. Tijdens het Digital Workspace Event host ze normaal gesproken ook een sessie, dat is dan voor zo’n veertig man. Dit is toch wel een uitschieter! Haar eerste webinar vond ze een stuk spannender, ondanks dat deze beter was voorbereid. “Deze keer wist ik gewoon dat alles goed was. Door de testrun wist ik dat de techniek het deed, dit zorgt voor heel wat rust. Ik hoefde niet na te denken over alle randzaken en kon me volledig focussen op mijn verhaal”, concludeert Corine.


Een webinar organiseren vergt een goede voorbereiding. “Ik wilde goed snappen welke vragen er spelen en in welke situatie deelnemers zitten. Door hiernaar te vragen in ons aanmeldformulier kreeg ik daar een beter beeld bij. Dat werd enorm gewaardeerd, las ik in de evalutaties achteraf; bijna alleen maat 8-en!"

"Iets presenteren voor meer dan honderd mensen en dat vanuit huis. Het is toch een beetje gek. Je staat inderdaad een beetje te kletsen voor een camera. Ik weet niet hoe Chantal Janzen dat ervaart, maar ik vond het toch een gek idee.” - Corine.

“Op het moment dat de teller vijfenveertig personen had bereikt, heb ik ervoor gekozen om hem uit te zetten. Het maakt niet uit of je voor veertig of honderd mensen presenteert. Je verhaal moet hetzelfde zijn”, vertelt Corine.


“Voor de volgende keer is het vooral van belang om de interactie hoog te houden”, besluit Corine. Je moet het leuk houden voor de kijker, dus betrek hem of haar erbij door het wat interactiever te maken. Dat vraagt wat improvisatie, omdat je niet weet hoe de kijker reageert, maar hier moet je voor openstaan.”

Tips van Corine:

  • Doe het niet alleen. Een moderator die let op vragen, maar ook deelnemers helpt bij problemen is onmisbaar!
  • Doe een testrun, zodat je weet wat de mogelijkheden zijn en hoe je die wil gebruiken.
  • Gebruik een tweede scherm, zodat je de presentatie, de presenter notes en ook de berichten van deelnemers blijft zien.
  • Klap niet je laptop klakkeloos open en begin, maar stel alles goed af. Denk hierbij aan de positie van je laptop, het licht en je achtergrond. Bekijk het door de ogen van de mensen die er een uur naar moeten kijken.
  • En het is een hygiënefactor die vast en zeker al vaker genoemd, maar zorg dat je internetconnectie stabiel is.

Kamp jij ook nog met diverse vragen over jouw digitale werkplek? Neem contact op met Corine of een van de andere collega's, zodat jij ook zo productief mogelijk aan de slag kan. Benieuwd wanneer er meer webinars volgen? Volg onze kanalen (website, LinkedIn en Twitter) en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, tips en tricks.