U0 A1251

Het hybride werken is inmiddels de standaard geworden in vele organisaties. Veel medewerkers werken meerdere dagen per week buiten kantoor. Hoewel dit enorm veel voordelen biedt aan medewerkers, merken organisaties nu ook de uitdagingen van het hybride werken. Welke uitdagingen zien we ontstaan en hoe gaan we daar mee om? En waarom is het nu belangrijker dan ooit om goed met medewerkers verbonden te zijn?

Bereiken van medewerkers

Als gevolg van COVID en door de exponentiele ontwikkeling van technologie is het voor medewerkers steeds makkelijker om te werken waar ze willen en wanneer ze willen. Het a-synchroon werken heeft een enorme vlucht genomen. De standaard contactmomenten die voorheen op kantoor waren zijn er minder. Daar tegenover staat dat het aantal communicatiekanalen waarop medewerkers elkaar kunnen bereiken enorm gegroeid is. Denk bijvoorbeeld aan Microsoft Teams, intranet, Whatsapp, email en Slack. De vraag is hoe je in deze nieuwe situatie effectief je medewerkers bereikt. Medewerkers die niet goed bereikt worden hebben doorgaans minder verbinding met de organisatie.

Employee experience

Het belang van verbinden met medewerkers wordt steeds groter. Met de tekorten op de arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om na te denken over hoe je talent in de organisatie voor langere tijd kunt binden. Onderzoek van Gartner geeft aan dat 82% van de medewerkers het belangrijk vinden dat er persoonlijke aandacht voor ze is. Meer persoonlijke aandacht is een belangrijke reden om langer in dienst te blijven bij een organisatie. Organisaties worden daarmee gedwongen om niet te communiceren naar ‘een groep medewerkers’, maar te communiceren op persoonlijk, individueel niveau.

U0 A1090
Continue verandering

Organisaties gaan de komende jaren steeds sneller en meer veranderen door de digitale transformatie waar zij zich in bevinden. Clouddiensten zorgen voor maandelijkse updates, data gedreven werken levert sneller nieuwe inzichten, trends in de markt veranderen sneller. Het zijn slechts een paar drijvende factoren die zorgen voor continue verandering. Als organisatie is het belangrijk om medewerkers te ondersteunen in deze continue verandering. Een gedegen communicatieaanpak is daarin van enorm belang.

Onze tips om beter te verbinden met de medewerkers

Bovenstaande uitdagingen komen wij dagelijks tegen in ons werk. Voor veel organisaties voelen de uitdagingen complex en is er behoefte aan een duidelijk startpunt. Ons advies is om te beginnen met het uitgangspunt dat ‘mens, organisatie en techniek in balans moeten zijn’.

Tip 1: Zet de medewerker centraal

Organisaties gaan heel ver in het in kaart brengen van de customer journey. We doen er alles aan om klanten zo goed mogelijk te ondersteunen. Helaas zien we dit vaak niet terug in de manier waarop we proberen onze medewerkers te ondersteunen in hun employee journey. Een goed startpunt is het in kaart brengen van de doelgroepen in je organisatie. Iedere doelgroep werkt op zijn eigen manier, en heeft zijn eigen informatiebehoefte. Persona’s zijn een goed middel om de doelgroepen uit te werken en zijn bruikbaar om in kaart te brengen waar de uitdagingen rondom communicatie zitten. Dit helpt om content beter te personaliseren.

Tip 2: Begrijpen hoe medewerkers werken

Iedere medewerker werkt op een verschillende manier en gebruikt communicatiekanalen bij hun behoeften en manier van werken. Er is haast geen one size fits all meer mogelijk als het gaat om communiceren. Op basis van de hierboven genoemde persona’s is het mogelijk een employee journey in kaart te brengen. Deze brengt in kaart op welk moment medewerkers communicatiekanalen gebruiken en op welk device. Zo kun je aansturen op de juiste strategie om medewerkers te bereiken op het juiste device en juiste moment.

Tip 3: Bereid je organisatie voor op continue verandering

Verandering is voor veel mensen spannend en vraagt extra tijd en aandacht in hun toch al drukke werkdagen. Communicatie speelt een belangrijke rol in het ondersteunen van de verandering en daarmee in de employee experience. Gegeven het feit dat de komende jaren verandering een continu proces is binnen veel organisaties, is het verstandig om dit proces vanuit een continue communicatieaanpak te ondersteunen. Stel een communicatie veranderplan op welke herhaalbaar is en eenvoudig toegepast kan worden op iedere verandering die plaatsvindt. Een goed communicatieplan ondersteunt medewerkers in het sneller accepteren en omarmen van verandering.

U0 A0880 1

Tip 4: Ga data gedreven werken

Het is belangrijk om inzicht te hebben in of communicatie werkt of niet. Data over het gebruik of tevredenheid biedt belangrijke inzichten. Ga je door met de bestaande aanpak, of moet je je communicatiestrategie aanpassen om meer impact te maken? Meten kan op twee manieren: kwalitatief en kwantitatief. Kwantitatieve data zijn de harde data zoals het aantal clicks, reacties op berichten en dagelijks gebruik. Het is belangrijk om deze te combineren met de zachte, kwalitatieve data. Denk hierbij aan medewerker tevredenheid, verbondenheid met de organisatie. Deze data zijn lastiger op te halen, maar kan via enquêtes uitgevraagd worden in de organisatie. Er zijn mooie tools in de markt die hierbij kunnen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan Nexthink, waarmee mooie campagnes opgesteld kunnen worden om zachte data te meten.

Meer weten over het verbinden van je medewerkers? We helpen je graag verder!

Ons team

De mensen achter Mixit

Tim 2x
Technologie is gaaf, maar nog mooier als het ook echt wat bijdraagt aan de mens en organisatie. Daarom werk ik met ons team en onze klanten aan de dienstverlening waarbij de mens en organisatie centraal staan in het uitnutten van technologie. Benieuwd geraakt? Ik drink graag een kop goede koffie met je om je meer te vertellen. Naast werk ga ik graag op reis met een camera in mijn hand of geniet ik van een festival.
Tim Swaag
Business development manager
Tessa@2X
Ik ben die duizendpoot op kantoor, een spin in het web. Ik word erg blij van veel verschillende zaken plannen en organiseren. Graag zorg ik dat alles op rolletjes loopt. Ook thuis organiseer ik graag borrels en etentjes voor vrienden.
Tessa van der Linden
HR manager
Daphneee 2x
Mensen helpen en geholpen laten voelen daar word ik blij van! Ik ben nieuwsgierig naar wat er speelt bij organisaties en denk graag mee over wat wij daarin kunnen betekenen. Buiten werktijd geniet ik van samen zijn met vrienden, sporten en koken.
Daphne Roorda
Accountmanager
Maaike 2x
Ik ben blij wanneer jij dat ook bent. Wanneer jij tevreden kijkt naar de kostenbesparing of stijging van je omzet doordat er slimmer samen gewerkt wordt. Wanneer je medewerker blij is omdat frustraties zijn weggehaald en hij op de juiste plek op het juiste moment over de juiste informatie en beste applicaties beschikt. Zullen we binnenkort eens een fijne kop koffie doen en praten over verandering die wordt gedragen door je medewerkers?
Maaike van der Noord
Digital Employee Experience Consultant
Rick 2x
Geen ellenlange strategiesessies, maar bewust stappen zetten en continu toetsen of je de juiste kant opgaat. Weten wat we voor wie oplossen en waar we op langere termijn heenwerken. Ik wil mensen efficiënter en productiever laten werken zodat zij meer tijd overhouden om te kunnen doen waar ze wél energie van krijgen!
Rick de Vries
Digital Employee Experience Consultant
Joost@2X
Ik word blij wanneer de gebruiker blij is. Daarom zorg ik voor een goede UX waarbij de medewerker centraal staat. Naast werken houd ik mij bezig met fotografie en het uitproberen van zo veel mogelijk verschillende restaurants.
Joost van den Berg
User experience designer
Erik 2x
Ik ben weleens omschreven als; een analyticus met oog en hart voor de medemens, en ik blijf het een passende omschrijving vinden. Ik combineer een achtergrond in de psychologie met een affiniteit met IT om tot passende oplossingen te komen voor de klant. Wat heb je immers aan een mooi stuk gereedschap dat nooit uit de gereedschapskoffer wordt gehaald? Gebruik me vooral als sparringpartner voor strategie en innovatie vraagstukken. Mijn vrije tijd besteed ik met mijn gezin. Met twee kleine kinderen blijf je zo lekker bezig.
Erik Krois
Digital Employee Experience Consultant
Peter 2x
Makkelijk en efficiënt werken binnen het digitale landschap. Door middel van innovatief denkwerk en passende technieken maak ik dit graag mogelijk binnen jouw organisatie. Zo maak ik graag mensen blij! Ook privé doe ik dit graag, door middel van de juiste muziek of een goed gesprek.
Peter de Jong
Digital Employee Experience Consultant
Pleun 2x
Vaak wordt een nieuwe werkomgeving met enige scepsis ontvangen: mijn uitdaging zit ‘m erin te zorgen dat deze werkplek écht gaat werken voor de medewerker. Mijn lange ervaring in ICT en werplekimplementaties, en een achtergrond in communicatie, verandermanagement en projectleiding zet ik in om de werkplek tot een succes te maken, en daarmee waarde toe te voegen voor de medewerker én de organisatie.
Pleun Luijkx
Digital Employee Experience Consultant
Amy@2X
Het probleem van de klant in kaart brengen en deze met een gepassioneerd  en enthousiast team oplossen, dat maakt mijn werk als projectmanager heel leuk. Met een blije klant als eindresultaat, daar doe ik het voor! Naast mijn werk, word ik blij van hardlopen in het zonnetje en wijntjes drinken op het terras.
Amy van Wichen
Projectmanager
Segourney@2X
Nieuwsgierig? Ja zeker! Nieuwsgierig naar wat mensen motiveert om interacties aan te gaan. Maar vooral nieuwsgierig hoe wij met slimme technologieën deze interacties kunnen verbeteren en vergroten. Die nieuwsgierig zet ik ook in tijdens het reizen naar de leukste plekken in de wereld en het uitproberen van nieuwe gerechten.
Segourney Muntslag
Digital Employee Experience Consultant
Noraly 2x
Digitale transformatie succesvol en ook nog eens leuk maken, daar word ik enthousiast van! Laten we samen kijken naar hoe we de werkplek inrichten zodat jij en je collega’s er echt blij van worden. Waar ik zelf blij van word is het in leven houden van mijn plantjes en urenlang bijpraten met vrienden op een terras.
Noraly Bovenmars
Digital Employee Experience Consultant
Arjan@2X
Voor onze klanten klinkende resultaten halen met Digital Workplace Design is wat mij zakelijk drijft. Privé geniet ik van een goed(e) kop koffie/glas wijn, mooie vakanties met het gezin, een potje voetballen en natuurlijk Rotterdam.
Arjan Nataraj
Managing partner
Alissia 2x imageoptim
Ik ben blij wanneer de gebruiker blij is. Hierbij leg ik vooral de nadruk op het onderzoek doen naar de gebruiker en het probleem in kaart te brengen. Daarbij zorg ik ook voor een goede User experience binnen het ontwerp. Buiten werk neem ik graag een duik in het zwembad of geniet ik van een lekker wijntje op een terras.
Alissia Ahrens
User experience designer
Omar 2x
Waar ik energie van krijg? De juiste strategie vinden voor een duurzame impact op de organisatie. En oplossingen maken die waarde toevoegen aan de werkzaamheden van de medewerker. Buiten mijn werk om word ik blij van een goed potje squash, een lekker gerecht bereiden en met pen en papier een creatieve ingeving uittekenen.
Omar van der Heijden
Digital Employee Experience Consultant
Kirsten@2X
Met elkaar mooie resultaten boeken is wat mij drijft! Voor mij is het belangrijk dat de eindgebruiker toegevoegde waarde ervaart. Daar zet ik dat stapje extra voor. Zelf geniet ik enorm van sporten en lekker eten met vrienden.
Kirsten Kikkert
Operations manager
Kim@2X
Samen werken naar het beste resultaat, dat is wat ik belangrijk vind. Ik luister naar wat gebruikers nodig hebben en vertaal dit naar wat technisch mogelijk is. Buiten werktijd vind je me met een volleybal in de zaal of op het strand, of plan ik mijn zoveelste reis naar Afrika.
Kim Kaars
Digital Employee Experience Consultant
Sarah 2x
Een digitale werkplek die aansluit op en meebeweegt met jouw behoeften is iets waar ik me graag hard voor maak. Ik ben nieuwsgierig en ontrafel graag nieuwe contexten. Blije medewerkers, daar kan ik van genieten. Ook na werk omgeef ik me graag met mensen. Met familie en vrienden, bij voorkeur in combinatie met een lekkere pasta en een goed glas wijn.
Sarah Kraanen
Digital Employee Experience Consultant
Jennifer 2x
Als je het mij vraagt hoort technologie de gebruiker te ondersteunen en niet andersom. Daarom onderzoek ik graag waar medewerkers zelf nou behoefte aan hebben in hun digitale werk omgeving en gebruik technologie om mensen vervolgens echt verder te helpen. Naast problemen oplossen voor gebruikers is surfen echt mijn passie en ik duik dan ook graag aan het einde van een werkdag nog even de zee in.
Jennifer Bijkerk
Digital Employee Experience Consultant
Daan 2x
Technologie belooft dat het ontzettend veel kan, maar daarmee helpt het jou of jouw organisatie niet meteen vooruit. Ik wil jou helpen om niet alleen alles uit technologie te halen, maar te zorgen dat jij er blij van wordt als jij het te gebruikt. Op die manier gaan jij en jouw organisatie er echt op vooruit. Waar ik blij van word? Winnen op een spelletjesavond, sporten in het park en een nieuw record halen tijdens een rondje hardlopen.
Daan de Wolf
Digital Employee Experience Consultant
Jeanpierre@2X
Organisaties helpen met digitale transformatie. Focus op concreet resultaat. Het maximale uit nieuwe technologie halen voor onze klanten. Ons team helpen groeien. Daar word ik blij van!
Jean Pierre Martens
Managing partner
Elisa 2x
Met mijn technische designachtergrond kijk ik zowel analytisch als mensgericht en creatief. Daarbij maak ik gebruik van visuals om complexe problemen en systemen weer te geven, design thinking en storytelling. Ik bloei op wanneer ik verantwoordelijkheid en vrijheid krijg om te experimenteren in projecten.
Elisa Engelsma
Digital Employee Experience Consultant