Een werkweek uit het leven van Jennifer

Benieuwd wat wij precies doen bij Mixit? Iedere maand geeft een medewerker een kijkje in zijn leven.

Digital Workplace Consultant bij Mixit

Ik ben Jennifer Bijkerk, inmiddels bijna 5 maanden aan het werk bij Mixit als Digital Workplace Consultant. Met een achtergrond als Industrieel Ontwerper leer ik graag organisaties, medewerkers en hun behoeftes kennen om deze te vertalen naar goed passende oplossingen.

Maandag

9.00 - Elke dag beginnen we met een online Teams vergadering. Het hele team is hierbij aanwezig. Op maandag hebben we vaak wat meer inhoudelijke gesprekken, Arjan vertelt over een nieuwe klant waar mijn collega’s deze week met een project gaan beginnen. Ondertussen geniet ik nog even van mijn kop koffie. We hebben sinds kort een nieuw koffieapparaat dus ik ben tussendoor ook nog aan het oefenen om de perfecte cappuccino te maken, toch nog een barista in mijn thuiskantoor.

11.00 - Vanmorgen hebben we nieuwe content gekregen van een klant, hier ga ik direct mee aan de slag. De organisatie is net een hele transformatie doorgegaan. Ik ben een SharePoint site voor ze aan het inrichten om als kennisbank inhoudelijke ondersteuning te bieden voor medewerkers na deze transformatie. Ik bel even met mijn collega Noraly om haar een update te geven, zij kan een deel van de inhoud deze week verwerken op de site.

13.00 - Lunchtijd, een beetje later dan normaal maar ik zat zo met mijn hoofd in SharePoint dat ik niet door had dat het al zo laat was. Gelukkig schijnt de zon vandaag en er ligt een mooie laag sneeuw, dus met een broodje in de hand maak ik een wandeling door het park. Het is fijn om even een frisse neus te halen en te bewegen tussen het werk door.

20210208 132158 2
Dinsdag

09.30

De dinsdag begint de laatste weken standaard met wat klantoverleg. We ondersteunen een bank bij de adoptie van hun overgang van Skype naar MS Teams. Het eerste half uur overleggen we intern over hoe we ervoor staan, wat is er afgelopen week gebeurd en waar gaan we komende week mee aan de slag? Daarna sluiten we aan bij de klant. Ik presenteer de metingen van het gebruik van MS Teams door medewerkers van de afgelopen week. Het aantal gebruikers groeit, we gaan de goede kant op. Meten is niet iets waar je als eerste aan denkt binnen een project, maar het kan je veel inzicht geven in het gebruik van een nieuwe tool en de waardering van medewerkers.

13.00

Om ervoor te zorgen dat een SharePoint site die we maken ook op de lange termijn een succes blijft begin ik vanmiddag met het maken van een beheerdocument. In PowerPoint maak ik een overzicht van de activiteiten die de klant later zelf kan doen om de SharePoint site makkelijk en goed te onderhouden.

20210209 083730

Woensdag

11.00 - Aangezien het thuiswerken niet meer weg te denken is heb ik geprobeerd mijn ‘kantoortje’ een beetje gezellig te maken. Nu staan er ook nog bloemen die ik vorige week van mijn collega’s voor mijn verjaardag thuis gestuurd kreeg. Ook heb ik weer nieuwe data gekregen van het Teams gebruik bij de bank van deze week. Ik verwerk dit in het rapport dat ik voor hen heb gemaakt. Nu ik toch in Excel bezig ben, doe ik gelijk wat aanpassingen om ervoor te zorgen dat de beheerders van de bank in de toekomst zelf verder kunnen met meten.

20210209 083730

Woensdag

14.00 - De middag staat in het teken van aan nieuw project. We gaan voor een gemeente aan de slag met hun digitale werkplek. Met mijn collega Kim bespreek ik haar eerdere ervaringen met projecten voor de overheid en onze doelen voor dit project. We gaan veel samenwerken dus we hebben het over onze verwachtingen van het project en van elkaar, goed om dit vanaf het begin duidelijk te hebben. Voor de rest ben ik deze middag vooral veel aan het lezen en filmpjes aan het bekijken, dit om de organisatie gelijk goed te leren kennen en begrijpen.

Donderdag

10.00 - Vanmorgen ben ik een usability test aan het voorbereiden. We willen weten of de inrichting van de SharePoint site die we hebben gemaakt logisch is voor medewerkers. Een standaard protocol voor dit soort testen hebben we al. Wat ik zelf nog moet bedenken zijn een aantal scenario’s en opdrachten die de testers gaan doorlopen.

15.00 - Vanmiddag ben ik bezig met een meer technische klus. We helpen een organisatie met het automatiseren van een aantal interne processen. Hiervoor ben ik bezig met het maken van formulieren, planners en het automatisch aanmaken van taken en communicatieberichten in verschillende Microsoft-applicaties.

Vrijdag

8.00 - Mijn vriend staat altijd op tijd op voor zijn werk dus nu ik thuis werk zonder reistijd kan ik op tijd beginnen. Op vrijdag heb ik vaak meer tijd om dingen uit te werken die eerder in de week intern of met klanten besproken zijn.

13.00 - Vanmiddag is de eerste editie van onze Future Friday. Collega’s Carlijn en Sarah hebben van tevoren een aantal artikelen en filmpjes gedeeld over de toekomst van werk. Met een groepje collega’s praten we over hoe we verwachten dat werk is veranderd in het jaar 2040. Het is een grote sprong in de toekomst maar interessant om weer terug te brengen naar hoe we verwachten dat werk de komende jaren kan veranderen. En natuurlijk is de vraag, welke invloed heeft dit op de digitale werkplek?

16.00 - Genoeg gewerkt voor deze week. Normaal gesproken ga ik aan het einde van een werkdag graag nog even naar het strand om te surfen, of gewoon een rondje hardlopen door de buurt. Deze week is anders. Hardlopen zit er door de gladheid niet in, maar het ijs is stevig genoeg, dus kunnen de schaatsen uit het vet en kan ik nog een paar rondjes schaatsen in de polder voor de zon onder gaat.

20210212 171934
Kom meer te weten over Mixit
De mensen achter Mixit
Ons team
Jennifer Bijkerk
Als je het mij vraagt hoort technologie de gebruiker te ondersteunen en niet andersom. Daarom onderzoek ik graag waar medewerkers zelf nou behoefte aan hebben in hun digitale werk omgeving en gebruik technologie om mensen vervolgens echt verder te helpen. Naast problemen oplossen voor gebruikers is surfen echt mijn passie en ik duik dan ook graag aan het einde van een werkdag nog even de zee in.
Jennifer Bijkerk
Digital workplace consultant
Omar van der Heijden
Waar ik energie van krijg? De juiste strategie vinden voor een duurzame impact op de organisatie. En oplossingen maken die waarde toevoegen aan de werkzaamheden van de medewerker. Buiten mijn werk om word ik blij van een goed potje squash, een lekker gerecht bereiden en met pen en papier een creatieve ingeving uittekenen.
Omar van der Heijden
Digital workplace consultant