Efficiënte onderzoekstechnieken

Een goed begin is het halve werk. Dit is bij onderzoek doen erg van belang. Om je op weg te helpen zijn hier drie technieken die wij bij Mixit inzetten om de gebruiker zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Bij Mixit werken wij via de Mixit Way of Work, of MWoW in het kort. Deze werkwijze bestaat uit vijf fases en is gebaseerd op de Design Thinking werkwijze. De eerste fase van de Mixit Way of Work staat volledig in het teken van onderzoek doen. Hierin willen wij de context waarin de gebruiker zich bevindt zo goed mogelijk begrijpen. Daarbij is het belangrijk om in deze fase regelmatig contact te houden met de gebruiker, aangezien dat de persoon is die jouw product zo lang mogelijk gaat gebruiken. Hier zijn drie technieken die wij bij Mixit inzetten om de gebruiker zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Workshops en de co-creatie sessie

Het houden van workshops bij onze klanten is vaak de eerste stap die we zetten na het houden van 1-op-1 gesprekken. Tijdens de workshop bespreken we onze bevindingen en gaan we kijken naar verbeterpunten, samen met de gebruikers. Dit doen we aan de hand van een co-creatie sessie. In de sessie komen een aantal creatieve methodes aan bod: denk aan brainstormen, brainwriting of beeld/woord associaties. Door dit uit te laten voeren door de gebruikers zelf, geven wij hun de vrijheid om tot eigen ideeën te komen en weet Mixit met welke wensen of behoeften wij rekening moeten houden.

Meetings and workshops

Door de coronamaatregelen is het lastig om een workshop op locatie uit te voeren, maar daar is een oplossing voor. Een co-creatie sessie als hierboven beschreven is vrij makkelijk digitaal uit te voeren. Je kan online samenkomen via Microsoft Teams om de bevindingen te bespreken en een whiteboard platform gebruiken om alles wat er gebeurt in de sessie te noteren. Persoonlijk raad ik Miro aan, het is het meest gebruikersvriendelijke, kost het minste moeite om op te zetten en je hebt geen account nodig om deel te nemen aan een co-creatie sessie.

Insight cards

Een mooi vervolgstap na het verzamelen van alle data uit de interviews en workshops is het vormen van inzichten. Het beste techniek die je daarbij in kan zetten heet insight cards. Met deze techniek selecteer je de bevindingen die jou zijn opgevallen, samengevat in een quote of observatie. Daarbij komt ook de inzicht op te staan en de bron van de quote/observatie. Het voordeel van de insight cards methode is dat het visueel aantrekkelijker en makkelijker te lezen is dan een simpel tekstdocumentje.

1 s Y Yfc7 Tn0rhe Ij Ou0pzf Mw
Persona

Aan het eind van het onderzoeksfase heb je meer duidelijkheid over de situatie waarin de gebruiker zich bevindt en wie jouw gebruiker is. Dat is een hoop informatie, dus om dit samen te vatten maken wij een persona. Met de persona probeer je de ideale (fictieve) gebruiker te beschrijven aan de hand van hun knelpunten, doelen, behoeften en persoonlijkheid. Het is bij elke persona belangrijk om de leeftijd en functie te benoemen, zodat er onderscheid gemaakt wordt tussen de andere persona’s binnen de organisatie.

Bij Mixit maken wij persona’s specifiek gericht op de werkwijze van de gebruiker. Dit wordt vaak gedaan in combinatie met een Employee Journey. Met de Employee Journey wordt een gemiddelde werkdag van de gebruiker uitgebeeld in een soort grafiek, met daarin de acties die er wordt uitgevoerd en de emotie die hij/zij voelt. Daarbij schrijven wij ook een korte bio door middel van quotes uit de interview met de gebruiker.

Er zijn nog talloze andere methodes die je kan inzetten om jouw gebruiker zo concreet mogelijk in beeld te brengen. Op designkit.org kan je nog meer methodes vinden die je kunnen helpen met onderzoek doen. Mocht je nog meer nieuwsgierigheid hebben naar hoe wij bij Mixit te werk gaan, lees dan je hier meer over The Mixit Way Of Work.

Lees meer
Ons team
Dit zijn de mensen achter Mixit
Maaike Van Der Noord
Ik ben blij wanneer jij dat ook bent. Wanneer jij tevreden kijkt naar de kostenbesparing of stijging van je omzet doordat er slimmer samen gewerkt wordt. Wanneer je medewerker blij is omdat frustraties zijn weggehaald en hij op de juiste plek op het juiste moment over de juiste informatie en beste applicaties beschikt. Zullen we binnenkort eens een fijne kop koffie doen en praten over verandering die wordt gedragen door je medewerkers?
Maaike Van Der Noord
Digital workplace consultant
Segourney Muntslag
Nieuwsgierig? Ja zeker! Nieuwsgierig naar wat mensen motiveert om interacties aan te gaan. Maar vooral nieuwsgierig hoe wij met slimme technologieën deze interacties kunnen verbeteren en vergroten. Die nieuwsgierig zet ik ook in tijdens het reizen naar de leukste plekken in de wereld en het uitproberen van nieuwe gerechten.
Segourney Muntslag
Digital workplace consultant
Kim Kaars
Samen werken naar het beste resultaat, dat is wat ik belangrijk vind. Ik luister naar wat gebruikers nodig hebben en vertaal dit naar wat technisch mogelijk is. Buiten werktijd vind je me met een volleybal in de zaal of op het strand, of plan ik mijn zoveelste reis naar Afrika.
Kim Kaars
Digital workplace consultant
Peter de Jong
Makkelijk en efficiënt werken binnen het digitale landschap. Door middel van innovatief denkwerk en passende technieken maak ik dit graag mogelijk binnen jouw organisatie. Zo maak ik graag mensen blij! Ook privé doe ik dit graag, door middel van de juiste muziek of een goed gesprek.
Peter de Jong
Digital workplace consultant
Xen Buijs
Xen Buijs
Digital workplace consultant
Joost van den Berg
Ik word blij wanneer de gebruiker blij is. Daarom zorg ik voor een goede UX waarbij de medewerker centraal staat. Naast werken houd ik mij bezig met fotografie en het uitproberen van zo veel mogelijk verschillende restaurants.
Joost van den Berg
User experience designer
Arjan Nataraj
Voor onze klanten klinkende resultaten halen met Digital Workplace Design is wat mij zakelijk drijft. Privé geniet ik van een goed(e) kop koffie/glas wijn, mooie vakanties met het gezin, een potje voetballen en natuurlijk Rotterdam.
Arjan Nataraj
Managing partner
Tessa van der Linden
Ik ben die duizendpoot op kantoor, een spin in het web. Ik word erg blij van veel verschillende zaken plannen en organiseren. Graag zorg ik dat alles op rolletjes loopt. Ook thuis organiseer ik graag borrels en etentjes voor vrienden.
Tessa van der Linden
HR manager
Rick de Vries
Geen ellenlange strategiesessies, maar bewust stappen zetten en continu toetsen of je de juiste kant opgaat. Weten wat we voor wie oplossen en waar we op langere termijn heenwerken. Ik wil mensen efficiënter en productiever laten werken zodat zij meer tijd overhouden om te kunnen doen waar ze wél energie van krijgen!
Rick de Vries
Digital workplace consultant
Sarah Kraanen
Een digitale werkplek die aansluit op en meebeweegt met jouw behoeften is iets waar ik me graag hard voor maak. Ik ben nieuwsgierig en ontrafel graag nieuwe contexten. Blije medewerkers, daar kan ik van genieten. Ook na werk omgeef ik me graag met mensen. Met familie en vrienden, bij voorkeur in combinatie met een lekkere pasta en een goed glas wijn.
Sarah Kraanen
Digital workplace consultant
Kirsten Kikkert
Met elkaar mooie resultaten boeken is wat mij drijft! Voor mij is het belangrijk dat de eindgebruiker toegevoegde waarde ervaart. Daar zet ik dat stapje extra voor. Zelf geniet ik enorm van sporten en lekker eten met vrienden.
Kirsten Kikkert
Projectmanager
Amy van Wichen
Het probleem van de klant in kaart brengen en deze met een gepassioneerd  en enthousiast team oplossen, dat maakt mijn werk als projectmanager heel leuk. Met een blije klant als eindresultaat, daar doe ik het voor! Naast mijn werk, word ik blij van hardlopen in het zonnetje en wijntjes drinken op het terras.
Amy van Wichen
Projectmanager
Carlijn Cuijpers
Ik wil graag mijn kennis van innovatie en ontwerp inzetten om het dagelijks leven een stukje makkelijker en leuker te maken. Naast werk ben ik in het dagelijks leven ook graag bezig met sport, muziek, reizen en koffie drinken.
Carlijn Cuijpers
Digital workplace consultant
Mark Opschoor
Ik kijk graag met een innovatieve en ondernemende bril naar de mensen binnen een organisatie. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat jij beter en met meer plezier kan werken?! Wat doe ik in mijn vrije tijd? Ik ben dan bezig met familie, sport en spel!
Mark Opschoor
Digital workplace consultant
Omar van der Heijden
Waar ik energie van krijg? De juiste strategie vinden voor een duurzame impact op de organisatie. En oplossingen maken die waarde toevoegen aan de werkzaamheden van de medewerker. Buiten mijn werk om word ik blij van een goed potje squash, een lekker gerecht bereiden en met pen en papier een creatieve ingeving uittekenen.
Omar van der Heijden
Digital workplace consultant
Evelien Habing
Samen maken we de digitale transformatie leuker! Daarom ontwikkel ik met de klant creatieve interventies om digitale verandering bij medewerkers tot een succes te maken. Naast de menselijke kant van de digitale wereld, word ik blij van salsa dansen, het koken van moleculaire recepten en een goede kop koffie.
Evelien Habing
Digital workplace consultant
Jean Pierre Martens
Organisaties helpen met digitale transformatie. Focus op concreet resultaat. Het maximale uit nieuwe technologie halen voor onze klanten. Ons team helpen groeien. Daar word ik blij van!
Jean Pierre Martens
Managing partner
Suze Krijnen
Slim samenwerken met digitale tools: ik heb nooit anders gedaan en gun het iedereen. Ik help je graag door zaken tot in de puntjes uit te zoeken en steeds verbeterkansen te signaleren. In mijn vrije tijd vind je mij in de dans- of pilatesstudio of kijk ik een science fiction film.
Suze Krijnen
Digital workplace consultant
Jennifer Bijkerk
Als je het mij vraagt hoort technologie de gebruiker te ondersteunen en niet andersom. Daarom onderzoek ik graag waar medewerkers zelf nou behoefte aan hebben in hun digitale werk omgeving en gebruik technologie om mensen vervolgens echt verder te helpen. Naast problemen oplossen voor gebruikers is surfen echt mijn passie en ik duik dan ook graag aan het einde van een werkdag nog even de zee in.
Jennifer Bijkerk
Digital workplace consultant