Adoptie, maar dan continu

Een altijd passende werkplek door het duurzaam verbinden van mens, organisatie en techniek .

Omar lach

Ondernemingen hebben in 2021 gemiddeld 7,2% van hun jaaromzet besteed aan digitale transformatie. Uit onderzoeken van de Boston Consultancy Group blijkt dat slechts 30% de digitale transformaties ook daadwerkelijk de verwachte successen bereikt hebben.

Gartner noemt hierbij de ‘digital dexterity gap’ als het grootste probleem, en voorspelt dat dit probleem de komende jaren gaat toenemen bij de verdere versnelling van digitale ontwikkeling. Mixit heeft juist om die reden een dienstverlening ontwikkeld die organisaties ondersteunt het dichten van het digital dexterity gap: Success as a Service.

De uitdaging

Veel organisaties hebben hun digitale transformatieproces doorlopen als een technologische verandering. De implementatie van clouddiensten, zoals Office 365, heeft de afgelopen jaren centraal gestaan in de digitale transformatie. Hierbij is vaak voorbij gegaan aan de behoeften van de medewerkers en hun vermogen om de technologie naar waarde te gebruiken. De exponentiele groei van digitale technologie binnen organisaties heeft voor een nieuwe uitdagingen gezorgd:

  • In hoeverre zijn medewerkers in staat om technologie goed te benutten en om te gaan met alle digitale veranderingen?
  • Hoe ga je als organisatie om met continue en exponentieel versnellende technologische innovaties en veranderingen?
  • Hoe haal je waarde uit nieuwe features die vanuit cloudoplossingen aangeboden worden?
U0 A1116
Onze oplossing

Het antwoord ligt in de balans tussen mens, organisatie en technologie. Dit is het maken van een vertaalslag van technologie gedreven transformeren naar mensgericht transformeren:

het ontwikkelen van een werkplek waarin de mens centraal staat.

Omdat technologie zich snel ontwikkelt en organisaties continu veranderen kunnen we werkplektrajecten niet meer als een project zien. Om de continue verandering goed te begeleiden naar je medewerkers is een continue verander- en adoptieaanpak noodzakelijk. Mixit heeft een driejarenplan ontworpen die deze uitdagingen aanpakt: Success as a Service.

Met deze dienstverlening helpen we organisaties met:

1. het neerzetten van een werkplekvisie voor de komende jaren;

2. ontwikkelen we de digitale werkplek met daarin de medewerker centraal;

3. ondersteunen we medewerkers met een continue verander- en adoptieaanpak.

Remarkable1
U0 A1317

Met deze aanpak gaan medewerkers echt waarde halen uit technologie waarmee ze met een glimlach hun werk uitvoeren. Aan het einde van ons meerjarenplan zijn jullie als organisatie in staat om onze aanpak zelf uit te voeren en jullie werkplek op basis van onze overdragen kennis en expertise zelf door te ontwikkelen.

1. Datagedreven succes

Technologie innoveert exponentieel. Hoe weet je met alle innovaties waar je over drie of meer jaren wilt staan met je werkplek? Wij geloven in het datagedreven ontwikkelen van de digitale werkplek. Dit begint met het vaststellen van jouw ‘moonshot’, een visie voor je digitale werkplek die je over een aantal jaar wilt bereiken. We dagen jouw organisatie uit groot te denken en daarin de medewerker centraal zetten.

Het bereiken van jullie moonshot is een proces. Met elke stap die we in dit proces met de werkplek en jullie medewerkers maken komen we een stap dichterbij het bereiken van de moonshot. Wij werken daarbij datagedreven. Aan de hand van ons meetplan, bestaande uit kwalitatieve en kwantitatieve data, meten wij de voortgang en het behalen van KPI’s. Deze inzichten geven ons waardevolle input die we met elkaar gebruiken richting het bereiken van de moonshot.

2. De basis op orde

Voordat wij aan de slag gaan met de technologie, brengen wij de basis op orde. Dit doen we door een sterk fundament te leggen met de ontwikkelstromen, fit for purpose, change & adoptie, meten en support. Op dit fundament bouwen wij aan de verdere ontwikkeling en adoptie van de digitale werkplek richting de moonshot.

Ontwikkelstroom fit for purpose

In deze fase leren we jullie organisatie kennen. We willen weten welke doelgroepen er binnen jullie organisatie zijn en welke werkplekbehoeften zij hebben. Deze doelgroepen werken wij visueel uit tot een persona, inclusief een employee journey. Daarmee maken we inzichtelijk met welke kansen en knelpunten wij aan de slag moeten om de werkplek te verbeteren. Deze kansen en knelpunten vertalen we naar werkplekthema’s die gezamenlijk de roadmap vormen.

U0 A0912
Ontwikkelstroom Change & adoptie

Vanuit de persona’s maken we een vertaalslag naar een vastomlijnde adoptieaanpak voor de toekomst. Deze aanpak standaardiseren we zoveel mogelijk per persona, wat zorgt voor herkenbaarheid in de manier van communiceren.
De adoptieaanpak bestaat uit een communicatiestrategie, middelenmix en het inrichten van een verandernetwerk van ambassadeurs en sponsoren. Vaak hebben organisaties al bepaalde technologie uitgerold (bijvoorbeeld Teams) die nog niet goed geadopteerd is. In deze fase bieden wij een digivaardigheidstraining om werkafspraken en goed gebruik van technologie een nieuwe boost te geven.

U0 A1534
Ontwikkelstroom meten

De stakeholders gaan aan de slag om de KPI’s en het meetplan te bepalen, om het succes van de werkplektransformatie en adoptie te meten. Hierbij leggen we de focus op zinvol gebruik, medewerker tevredenheid en specifieke organisatiedoelstellingen. Voor iedere organisatie zetten we een basis meetdashboard op waarin we meetgegevens uit applicaties, Microsoft portal en enquetes vastleggen. Dit vormt onze stuurinformatie gedurende onze samenwerking.

Shutterstock 672069292
Ontwikkelstroom Support

Een klassieke uitdaging bij implementatie van werkplektechnologie is de groeiende druk op de servicedesk binnen organisaties. Wij geloven dat de juiste selfservice tools, zoals een digitaal adoptie platform of self service winkel, medewerkers ondersteunen in het beantwoorden van vragen. Waarmee zij meer waarde halen uit de werkplek zonder dat ze daarbij de servicedesk nodig hebben. Wij richten desgewenst deze tools in om de werkdruk bij de servicedesk te verlagen en een glimlach op het gezicht van de medewerker te brengen.

Deze ontwikkelstromen vormen de basis voor de doorontwikkeling van de digitale werkplek waarbij de medewerker centraal staat.

3. Werkplekthema's implementeren

Zodra de basis op orde is, gaan we stapsgewijs nieuwe functionaliteiten aanbieden aan de medewerkers. Mixit heeft de afgelopen 10 jaar ruime ervaring opgebouwd in het begeleiden van projecten binnen digitale transformaties. Onze best practices hebben wij samengevat in een aantal werkplekthema’s. Ieder thema bevat een basis set aan middelen:

  • Een prototype functioneel ontwerp van de oplossing (Fit for purpose)
  • Een set aan adoptiemiddelen (Change & adoptie)
  • Een meetaanpak en KPI’s (Meten)
  • eLearnings en kennisdocumenten (Support)

Hiermee zijn wij in staat om in beperkte doorlooptijd de verschillende persona’s van nieuwe middelen te voorzien in hun werkplek en daarbij een hoge mate van adoptie te garanderen. Mixit biedt momenteel een zevental thema’s aan binnen Success as a Service:

  • Communiceren en verbinden
    Gericht op het verbinden van medewerkers met elkaar en de organisatie. Dit thema omvat oplossingen zoals een intranet, CMS en community.
  • Digitaal samenwerken
    Slim samenwerken met oplossingen zoals als Teams en SharePoint. Gericht op het verhogen van effectiviteit van Teams en projecten. We richting template sites en Teams in voor samenwerken en, nog belangrijker, zorgen voor adoptie van governance en werkafspraken bij medewerkers.
  • Persoonlijke productiviteit
    Meer tijd kunnen besteden aan belangrijke werkdoelen in plaats van bijtaken. Persoonlijke productiviteit laat medewerkers maximale waarde halen uit hun IT omgeving door op de juiste tooling op de juiste manier te adopteren.
U0 A0957
ESL0032
  • Kennisdelen
    Kennisdelen helpt effectiviteit en innovatie binnen organisaties te bevorderen. Wij ondersteunen medewerkers bij het delen van kennis binnen communities en kennisbanken.
  • Grip op documenten
    Informatie snel zoeken en vinden is binnen elke organisatie een uitdaging. Ons doel is het verhogen van de productiviteit en verminderen van verloren tijd aan het zoeken van documenten en informatie. Een belangrijk onderdeel is het trainen en ondersteunen van medewerkers
  • Firstline medewerkers ondersteunen
    Steeds meer organisaties erkennen dat de werkplek vaak niet aansluit op de behoefte van mobiele firstline medewerkers. Deze medewerkers vormen vaak een grote doelgroep in de organisatie en hebben direct contact met de klant. Wij halen hun behoeften op, vertalen het naar een werkplekontwerp en bieden adoptie op maat naar hun expertise en digivaardigheid.
  • Citizen development
    Met organisaties die steeds meer digital native worden en de opkomst van no-code oplossingen, heeft Mixit een citizen development aanpak opgezet. Met deze aanpak, gebaseerd op design thinking principes, leren wij medewerkers eigen oplossingen te realiseren op de knelpunten die zij ervaren in hun werkplek.
Mixit Blog Live Tiles

Meer weten over adoptie als een continu proces?

Wij helpen je graag verder.

Tim 2x
Technologie is gaaf, maar nog mooier als het ook echt wat bijdraagt aan de mens en organisatie. Daarom werk ik met ons team en onze klanten aan de dienstverlening waarbij de mens en organisatie centraal staan in het uitnutten van technologie. Benieuwd geraakt? Ik drink graag een kop goede koffie met je om je meer te vertellen. Naast werk ga ik graag op reis met een camera in mijn hand of geniet ik van een festival.
Tim Swaag
Business development manager
Arjan@2X
Voor onze klanten klinkende resultaten halen met Digital Workplace Design is wat mij zakelijk drijft. Privé geniet ik van een goed(e) kop koffie/glas wijn, mooie vakanties met het gezin, een potje voetballen en natuurlijk Rotterdam.
Arjan Nataraj
Managing partner
Alissia 2x imageoptim
Ik ben blij wanneer de gebruiker blij is. Hierbij leg ik vooral de nadruk op het onderzoek doen naar de gebruiker en het probleem in kaart te brengen. Daarbij zorg ik ook voor een goede User experience binnen het ontwerp. Buiten werk neem ik graag een duik in het zwembad of geniet ik van een lekker wijntje op een terras.
Alissia Ahrens
User experience designer
Sarah 2x
Een digitale werkplek die aansluit op en meebeweegt met jouw behoeften is iets waar ik me graag hard voor maak. Ik ben nieuwsgierig en ontrafel graag nieuwe contexten. Blije medewerkers, daar kan ik van genieten. Ook na werk omgeef ik me graag met mensen. Met familie en vrienden, bij voorkeur in combinatie met een lekkere pasta en een goed glas wijn.
Sarah Kraanen
Digital Employee Experience Consultant
Segourney@2X
Nieuwsgierig? Ja zeker! Nieuwsgierig naar wat mensen motiveert om interacties aan te gaan. Maar vooral nieuwsgierig hoe wij met slimme technologieën deze interacties kunnen verbeteren en vergroten. Die nieuwsgierig zet ik ook in tijdens het reizen naar de leukste plekken in de wereld en het uitproberen van nieuwe gerechten.
Segourney Muntslag
Digital Employee Experience Consultant
Rick 2x
Geen ellenlange strategiesessies, maar bewust stappen zetten en continu toetsen of je de juiste kant opgaat. Weten wat we voor wie oplossen en waar we op langere termijn heenwerken. Ik wil mensen efficiënter en productiever laten werken zodat zij meer tijd overhouden om te kunnen doen waar ze wél energie van krijgen!
Rick de Vries
Digital Employee Experience Consultant
Daan 2x
Technologie belooft dat het ontzettend veel kan, maar daarmee helpt het jou of jouw organisatie niet meteen vooruit. Ik wil jou helpen om niet alleen alles uit technologie te halen, maar te zorgen dat jij er blij van wordt als jij het te gebruikt. Op die manier gaan jij en jouw organisatie er echt op vooruit. Waar ik blij van word? Winnen op een spelletjesavond, sporten in het park en een nieuw record halen tijdens een rondje hardlopen.
Daan de Wolf
Digital Employee Experience Consultant
Joost@2X
Ik word blij wanneer de gebruiker blij is. Daarom zorg ik voor een goede UX waarbij de medewerker centraal staat. Naast werken houd ik mij bezig met fotografie en het uitproberen van zo veel mogelijk verschillende restaurants.
Joost van den Berg
User experience designer
Kirsten@2X
Met elkaar mooie resultaten boeken is wat mij drijft! Voor mij is het belangrijk dat de eindgebruiker toegevoegde waarde ervaart. Daar zet ik dat stapje extra voor. Zelf geniet ik enorm van sporten en lekker eten met vrienden.
Kirsten Kikkert
Operations manager
Kim@2X
Samen werken naar het beste resultaat, dat is wat ik belangrijk vind. Ik luister naar wat gebruikers nodig hebben en vertaal dit naar wat technisch mogelijk is. Buiten werktijd vind je me met een volleybal in de zaal of op het strand, of plan ik mijn zoveelste reis naar Afrika.
Kim Kaars
Digital Employee Experience Consultant
Elisa 2x
Met mijn technische designachtergrond kijk ik zowel analytisch als mensgericht en creatief. Daarbij maak ik gebruik van visuals om complexe problemen en systemen weer te geven, design thinking en storytelling. Ik bloei op wanneer ik verantwoordelijkheid en vrijheid krijg om te experimenteren in projecten.
Elisa Engelsma
Digital Employee Experience Consultant
Pleun 2x
Vaak wordt een nieuwe werkomgeving met enige scepsis ontvangen: mijn uitdaging zit ‘m erin te zorgen dat deze werkplek écht gaat werken voor de medewerker. Mijn lange ervaring in ICT en werplekimplementaties, en een achtergrond in communicatie, verandermanagement en projectleiding zet ik in om de werkplek tot een succes te maken, en daarmee waarde toe te voegen voor de medewerker én de organisatie.
Pleun Luijkx
Digital Employee Experience Consultant
Maaike 2x
Ik ben blij wanneer jij dat ook bent. Wanneer jij tevreden kijkt naar de kostenbesparing of stijging van je omzet doordat er slimmer samen gewerkt wordt. Wanneer je medewerker blij is omdat frustraties zijn weggehaald en hij op de juiste plek op het juiste moment over de juiste informatie en beste applicaties beschikt. Zullen we binnenkort eens een fijne kop koffie doen en praten over verandering die wordt gedragen door je medewerkers?
Maaike van der Noord
Digital Employee Experience Consultant
Erik 2x
Ik ben weleens omschreven als; een analyticus met oog en hart voor de medemens, en ik blijf het een passende omschrijving vinden. Ik combineer een achtergrond in de psychologie met een affiniteit met IT om tot passende oplossingen te komen voor de klant. Wat heb je immers aan een mooi stuk gereedschap dat nooit uit de gereedschapskoffer wordt gehaald? Gebruik me vooral als sparringpartner voor strategie en innovatie vraagstukken. Mijn vrije tijd besteed ik met mijn gezin. Met twee kleine kinderen blijf je zo lekker bezig.
Erik Krois
Digital Employee Experience Consultant
Jennifer 2x
Als je het mij vraagt hoort technologie de gebruiker te ondersteunen en niet andersom. Daarom onderzoek ik graag waar medewerkers zelf nou behoefte aan hebben in hun digitale werk omgeving en gebruik technologie om mensen vervolgens echt verder te helpen. Naast problemen oplossen voor gebruikers is surfen echt mijn passie en ik duik dan ook graag aan het einde van een werkdag nog even de zee in.
Jennifer Bijkerk
Digital Employee Experience Consultant
Omar 2x
Waar ik energie van krijg? De juiste strategie vinden voor een duurzame impact op de organisatie. En oplossingen maken die waarde toevoegen aan de werkzaamheden van de medewerker. Buiten mijn werk om word ik blij van een goed potje squash, een lekker gerecht bereiden en met pen en papier een creatieve ingeving uittekenen.
Omar van der Heijden
Digital Employee Experience Consultant
Jeanpierre@2X
Organisaties helpen met digitale transformatie. Focus op concreet resultaat. Het maximale uit nieuwe technologie halen voor onze klanten. Ons team helpen groeien. Daar word ik blij van!
Jean Pierre Martens
Managing partner
Tessa@2X
Ik ben die duizendpoot op kantoor, een spin in het web. Ik word erg blij van veel verschillende zaken plannen en organiseren. Graag zorg ik dat alles op rolletjes loopt. Ook thuis organiseer ik graag borrels en etentjes voor vrienden.
Tessa van der Linden
HR manager
Daphneee 2x
Mensen helpen en geholpen laten voelen daar word ik blij van! Ik ben nieuwsgierig naar wat er speelt bij organisaties en denk graag mee over wat wij daarin kunnen betekenen. Buiten werktijd geniet ik van samen zijn met vrienden, sporten en koken.
Daphne Roorda
Accountmanager
Amy@2X
Het probleem van de klant in kaart brengen en deze met een gepassioneerd  en enthousiast team oplossen, dat maakt mijn werk als projectmanager heel leuk. Met een blije klant als eindresultaat, daar doe ik het voor! Naast mijn werk, word ik blij van hardlopen in het zonnetje en wijntjes drinken op het terras.
Amy van Wichen
Projectmanager
Noraly 2x
Digitale transformatie succesvol en ook nog eens leuk maken, daar word ik enthousiast van! Laten we samen kijken naar hoe we de werkplek inrichten zodat jij en je collega’s er echt blij van worden. Waar ik zelf blij van word is het in leven houden van mijn plantjes en urenlang bijpraten met vrienden op een terras.
Noraly Bovenmars
Digital Employee Experience Consultant
Peter 2x
Makkelijk en efficiënt werken binnen het digitale landschap. Door middel van innovatief denkwerk en passende technieken maak ik dit graag mogelijk binnen jouw organisatie. Zo maak ik graag mensen blij! Ook privé doe ik dit graag, door middel van de juiste muziek of een goed gesprek.
Peter de Jong
Digital Employee Experience Consultant